CultureSpace Статии История, Култура, Изкуство, Мистика

„Давид“ на Микеланджело: борба за достойнството му,

04/14/24 / КУЛТУРА
която повдига въпроси относно свободата на изразяване





culturespace.bg
Както казва журналиста Колийн Бари за „Pocket”, „Давид“ на Микеланджело е внушителна фигура в италианската култура от завършването ѝ през 1504 г. и определящо достижение на Ренесанса. Но в сегашната ера на бързи пари, кураторите се притесняват, че религиозното и политическо значение на мраморната статуя се намалява от хилядите магнити за хладилник, продавани из Флоренция, фокусирани върху гениталиите на Давид.
Директорът на Академичната галерия (Galleria dell’Accademia) Сесили Холберг се изявява като защитник на Давид от пристигането си в музея през 2015 г., като се прицелва бързо в тези, които печелят от неговия образ, често по начини, които тя намира за „унизителни“.
По този начин тя е нещо като Давид срещу Голиат на неограничения капитализъм с неговата армия от улични търговци и оператори на магазини за сувенири, разнасящи престилки с голата фигура на статуята, тениски с нея, замесени в неприлични жестове, и вездесъщи фигурки, често в поп арт неон.


По нареждане на Холберг щатската прокуратура във Флоренция започна поредица от съдебни дела, позовавайки се на забележителния италиански кодекс за културно наследство, който защитава художествените съкровища от пренебрежително и неразрешено търговско използване. Академията е спечелила стотици хиляди евро обезщетения от 2017 г. насам, каза Холберг.
„Имаше голяма радост по целия свят за тази наистина уникална победа, която успяхме да постигнем, както и въпроси и запитвания отвсякъде за това как сме го направили – за съвет как и други да придвижат подобни неща“, каза тя пред Асошиейтед прес.
Последваха правни действия за защита на шедьоври в други музеи, не без дебат, включително „Витрувианският човек“ на Леонардо, „Давид“ на Донатело и „Раждането на Венера“ на Ботичели.
Решенията оспорват широко разпространената практика, че правата върху интелектуалната собственост са защитени за определен период, преди да станат обществено достояние - животът на художника плюс 70 години, съгласно Бернската конвенция, подписана от повече от 180 държави, включително от Италия.
В по-широк план решенията повдигат въпроса дали институциите трябва да бъдат арбитри на вкуса и до каква степен свободата на изразяване е ограничена.


„Това повдига не само правни, но и философски въпроси. Какво означава културно наследство? Каква степен на задушаване искате да дадете на институциите над идеи и изображения, които са обществено достояние?“, каза Томас С. Данцигер, адвокат на пазара на изкуство, базиран в Ню Йорк.
Той посочва известния сериал на Анди Уорхол, вдъхновен от „Тайната вечеря“ на Леонардо. „Ще попречите ли на артисти като Уорхол да създават такива производни творби?“, пита Данцигер. „Много хора биха възприели това като заграбване на земя от страна на италианските съдилища, за да контролират и монетизират произведения на изкуството в публичното пространство, които никога не са били предназначени да бъдат таксувани“.
Културният код на Италия е необичаен по своя обхват, като по същество разширява завинаги авторското право на твореца върху музея или институцията, която го притежава. Ватиканът има подобна законодателна защита за своите шедьоври и търси средства за защита чрез своята съдебна система за всяко неразрешено възпроизвеждане, включително за търговска употреба и за накърняване на достойнството на произведението, казва техен говорител.
Гърция има подобен закон, приет през 2020 г., който изисква разрешение за използване на изображения на исторически места или артефакти за търговска употреба и забранява употребата на изображения, които „променят“ или „обиждат“ паметниците по какъвто и да е начин.
Френският „Лувър“, дом на някои често възпроизвеждани шедьоври като „Мона Лиза“ и „Венера Милоска“, отбелязва, че колекцията му датира предимно от преди 1848 г., което ги предоставя за обществено достояние според френското законодателство.
Съдебни дела обсъждат дали италианският закон нарушава директива на Европейския съюз от 2019 г., която гласи, че всяко произведение на изкуството, което вече не е защитено от авторско право, попада в публичното пространство, което означава, че „всеки трябва да бъде свободен да прави, използва и споделя копия на това произведение“.
Комисията на ЕС не е разгледала въпроса, но говорител заяви пред Асошиейтед прес, че в момента проверява „съответствието на националните закони, прилагащи директивата за авторското право“ че и ще разгледа дали кодексът за културното наследство на Италия пречи на нейното прилагане.
Холберг спечели първото си дело против измамници на билети, които използваха образа на Давид, за да продават надценени входни пакети пред вратите на Академията. Тя се е насочила и към „GQ Italia“ за налагането на лице на модел върху тялото на Давид и нахалното флорентинско парадиране с чантата „Le Pliage“ на луксозната модна марка „Longchamp“, което включва по-интимните детайли на Давид.
От „Longchamp“ отбелязаха, че изображението е „не лишено от ирония“ и подчертаха, че чантата е „възможност да изразя с весела лекота творческата сила, която винаги е оживявала този прекрасен град“.
Без значение колко съдебни дела е започнала Холберг – тя няма да каже колко, – разпространението на подобия на Давид продължава.
„Съжалявам, че има толкова много невежество и толкова малко уважение при използването на произведение, което от векове е възхвалявано за красотата си, за чистотата си, за значенията си, символите си, та да се правят продукти с лош вкус, от пластмаса“, каза Холберг.
Въз основа на успеха на Холберг, подсилен от подобрена технология за търсачки, частният субект, който е пазител на забележителната катедрала във Флоренция, започна да преследва търговски предприятия, които използват прочутия купол за неразрешени и понякога клеветнически цели – включително мъжко и дамско бельо.
„Досега писмата за прекратяване и отказ бяха достатъчни, за да се постигне съгласие (извънсъдебно споразумение), без да се обръщате към съдилищата, добавяйки допълнителни половин милион евро ($541 600) годишно към приходи, които надхвърлят 30 милиона евро ($32 милиона), казва пред Асошиейтед прес Лука Баньоли, президент на Опера „Санта Мария дел Флоре“.
„Като цяло сме за свободата на художественото изразяване“, каза Баньоли. „Когато става въпрос за преинтерпретирани копия, става малко по-трудно да разберем къде свършва артистичната свобода и започват нашите права върху изображението“.
Италианският кодекс за културно наследство в сегашния му вид е в сила от 2004 г. и въпреки че случаите на Холберг не са първите, те представляват ускорение, казаха експерти.
Съдебната практика все още е в изпитание. Съд във Венеция нареди на германския производител на пъзели „Ravensburger“ да спре да използва образа на „Витрувианския човек“ в първото дело против компания извън Италия. Решението имплицитно отхвърля аргумента на „Ravensburger“, че законът е несъвместим с директивата на ЕС за авторското право, твърдят адвокати.
Експерти предупреждават, че агресивната позиция може да има обратен ефект, обезсърчавайки лицензирането на италиански произведения на изкуството, източник на приходи, като същевременно ограничава възпроизвеждането на шедьоври, които служат като културни посланици.
„Има риск за Италия, защото можете да изберете произведение на изкуството, което не е обхванато от това законодателство“, каза Виторио Черули Ирели, адвокат по интелектуална собственост в „Trevisan & Cuonzo“, Рим. „В много случаи за вас е едно и също да използвате картината на Леонардо, която е в Обединеното кралство, или картината на Леонардо, която е в Италия. Просто правиш най-лесния избор“.
Превод: Георги ВЕНИН
 




Начало / За нас / Статии / Видео / Контакти 2024, Всички права запазени.