НАМЕСТО… ОБЯСНЕНИЕ (Ийст)Сайтска история: начални обети и обетовани начала От ЕКИПА Заглавието е самоиронична припомка за възрожденските уводни статии при пръкването на нова газета, които обичайно са озаглавявани „Наместо програма“. Да, това е програмна статия за този нов сайт. И като всяка програмна статия, ще е малко приповдигната (младоците биха казали „напраскана“), себеокуражителна, утопична, сложновата, протяжна и пр. Но пък – единствена, така че няма да Ви се случи втори път да се мъчите с подобни „тежкотоварни“ послания. Ще опростим езика си… без да го опростачваме. Това е първото обяснение. Първото обещание. И за разлика от други едни програми – предизборни и партийни, ние ще си изпълняваме обещанията. Рискуваме с този сайт. Без риск са невъзможни каквито и да е открития, а да преповтаряме предъвквани букварни истини, не ни е на сърце: не сме първолаци! Ако ще сме „окумуш“, добре е да помним какво казва Айнщайн за своето най-голямо откритие: „Просто пренебрегнах една аксиома“… Рискуваме и защото сме една шепа автори. Очакваме нови. Няма да цензурираме никого. Това е пак обещание.Ако приемете да съблюдавате нашите принципи, постулирани по-долу, сте добре дошли. Стига да имате обиграно перо и безкомпромисни позиции на познавач. Защо изобщо подхващаме сайт за култура? Защо се захващаме с нещо толкова менливо, а напоследък – сякаш топящо се като ледниците на Арктика? Защото, като ледниците на Арктика, ако не спрем топенето, паковият лед на безкултурието ще се размрази до една потопна вълна и ще удави съ-сътвореното от Човека, с което той се приближава до сътвореното от Бога. Нашият сайт има това послание дори в името си: culturespace.bg – културно пространство, културен простор, културен космос. Онзи Космос, който тъкмо чрез културата се свързва с Логоса, с изначалното Слово. Триизмерният ни свят има четири главни посоки. Четири ще са и пътеводните теми в този сайт: КУЛТУРА ИЗКУСТВО ИСТОРИЯ МИСТИКА. Но доколкото Космосът е необозримо по-многоизмерен (както впрочем и Логосът), в тях ще има рубрики, които да надграждат триизмерността и да надмогват притеглянето на отегчителния повседневен бит – притегляне, понякога по-мощно от земното. Вече се питате: защо и Култура, и Изкуство – не са ли тъждествени? Ох(о), не. КУЛТУРАТА е цялостното самоизразяване на човека. Тя се отглежда – като житна култура, „опитомява“ се като домашна твар, възпитава се като вкус. Според Даниел Бел, „… сферата на културата е… антиинституционална и антиномична – в смисъл че индивидът се смята за мяра на удовлетвореност и неговите усещания, чувства и съждения, а не някакъв обективен стандарт за качество и ценност определят стойността на културните обекти…“. Бел натъртва, че културата е опит да се изрази „смисловата страна на човешкото съществуване в някаква форма на въображението“. Ние добавяме, че културата е приобщаване, а всяко приобщаване е усилие. Така че ще ви жалим, но няма да ви глезим с лексика от има-няма 600 думи, с която някои пишман журналисти отразяват многоликостта и пъстротата на съществуването. Това е още едно обещание. ИЗКУСТВОТО е само една от равноправните съставки на културата – заедно с науката и религията (ритуала), а отделно от това в културното поле се вписват мистиката и традицията. Културата е широко понятие за единството на света и е в неистов досег с политиката и с живота. (А сцената на живота е по-висока и от най-горната театрална ложа.) А що е ТВОРЧЕСТВО? Тук трябва да напомним, че на гръцки „творчество“ (съзидаване) е „поезия“ и в това си значение думата е влязла дори в медицинското словосъчетание хемопоеза, което обозначава процеса, при който костният мозък „твори“ кръвни телца. Творчеството е материализиране на духа. Изкуството е одухотворяване на материята. Творчеството е пластичност, изкуството – метафизичност. Творчеството е първично (първоздано), защото начинът, по който се одухотворява материята, е, като тя въплъти духа чрез собственото си преображение (което става пак чрез духа – какво взаимосвързано, постъпателно движение!).Подобна на тази скаченост е и съотносимостта между култура и културология. Затова този сайт ще се опита да бъде и културологичен, и културен. Това е третото ни обещание. Затова запретваме ръкави. Една медия трябва да е шарена трапеза, най-добре да има гозби от различни готвачи (не ни се ядат само брюкселски зелки…). В рамките на една тема – също: не може да се пише еднакво за рок музика, за чалга и за симфоничен концерт, различните им езици искат различен език; не може различните рецензенти и анализатори да пишат еднакво. Ние ще пишем за творенията в световния „космос“. Но вторачени (за прозрения или за съпоставки) в българската култура, история, изкуство (затова сме .bg). В частност – във варненските им отблясъци и полусенки, понеже сме граждани на България, но поданици на морската й столица. А щом се рекламираме като истинни българи, ето още едно обещание: никакви хищни чуждици! Никаква „креативност“ (вместо творчество, съзидателност); никакъв „хъб“ (вместо… клуб по интереси, средище или читалище); никакви „иновативности“ (вместо нововъведения, новости, новаторства); никакви „клъстери“ (вместо гроздове, сборове, общности, съвкупности). И, боже опази – никакви „културни индустрии“! Та така: Философията на този сайт се основава върху няколко железни принципа: 1. За вкус не се спори, вкусът се защитава. И доводите трябва да са смислени. „Да“ на пристрастията – „не“ на предубежденията. 2. Няма лоши жанрове – има лоши образци от даден жанр. (Понякога – до 98% от продукцията на жанра…) Все пак има жанрове, по-качествени от други. 3. Българското изкуство е равноправна част от световното. И ний сме дали (и даваме!) нещо на света – няма защо да се подценяваме. 4. Никакви собствени класации! И най-честната и „праведна“ класация е манипулативна. 5. Долу скучното, баналното, трафаретното! В името на читателя ще положим усилия да сме интересни, любопитни, свежи, неочаквани. 6. Критика, но не на всяка цена! Защото коренът на истинската културност не е умението да пишеш или музицираш, а културното поведение и общуване. 7. Без крайности! (Крайността е фанатизъм, а той, според Бердяев, е враг на свободата, понеже в него идеята измества човека.) 8. Мяра!! (Това е общият смисъл на седемте принципа дотук.) Но да привършваме… Този сайт няма да съчинява факти, по-различни от ония, дето се хващат в Мрежата (макар че ще се стреми и към свои откривателства). Не намеряваме да си смучем от пръстите измислени сензации. Това е непочтено. Ще ни се това, което ни отличава, да е нахъсаният, полемичен начин, по който поднасяме всеки факт. И нека рецептурната журналистика не ни вменява за грях, че щом сме страстни, значи сме необективни. Децата са рожби на страстта. Съвсем „обективни“ рожби. Този сайт, с всичките му кусури и хубости, е наша рожба. Културният език е онзи език, който има критична рефлексия; не се сдържа и задържа на повърхността на събитийността; дълбае, далдисва, чепка, недолюбва или се влюбва. Който, не се боим да го кажем, е пристрастен. Защото култура в най-общия смисъл на думата изобщо не би съществувала без субективистичния сблъсък на мнения. Това тегли тънката граница между дипломатичен (етикетно безстрастен) и културен (страстно оценящ) език. Овладяната ярост е част от живота, а значи – и част от (езика на) културата. Както и овладеният възторг. А ние сме:
Наближавам библейска възраст и, от една страна, е малко страшно, но от друга – интересно: направила ме е свидетел на много шарено житейско платно. Чета от четиригодишна, а започнах да пиша по вестниците от шестнайсетгодишна. И така… – икономика, магистратура по реклама (във време, когато около 99 на сто от нашенците бъркаха „реклама“ с „рекламация“; сега рекламни агенции – бол, а добра реклама – от дъжд на вятър: вятър работа…). Петнадесет години – редактор в „Реклама“, или посегашному –копи-райтър. Пет години – журналист. После…после „избухна” демокрацията… Закриха вестника и… – рекламна агенция, издателство… Тръгнах по път „страшен, но славен”. Популяризацията на нашето културно-историческо наследство (така го пишат по безбройнитепрограми и стратегии, но резултатите… всички напрягаме взор да ги видим), а то е просто къс от делото, от живота на нашите предци, към чиято памет сме длъжни, ама много длъжни. Защото на другия край на света – в Америка и Китай, пазят нашите албуми, в които се разказва за историята и природата на малка България – и дори ги четат!… В Пекин важният китаец казва на представителя на нашата делегация „Знам Варна. Той е много стар град”, а случайният контакт открива на масичката на директора на най-голямата круизна компания в Майами красивия луксозен албум на черноморската ни столица… Има смисъл, нали! Симеон КУЛИШ Симеон Кулиш е роден на 5 май 1986 г. във Варна. През 2009 г. придобива степен „Бакалавър” в ШУ „Епископ Константин Преславски“, специалност „История“. Година по-късно се дипломира като магистър във ВТУ „Св.св. Кирил и Методий“, специалност „Балканите в международните отношения XIX–XX век“. От 2016 г. е докторант по съвременна българска история в ШУ „Епископ Константин Преславски“. През 2019 г. завършва обучение по история и обществознание към Башкирския държавен педагогически университет „М. Акмулла“, гр. Уфа, Руската федерация.
|