10 начина да манипулираме нечие мнение,
03/07/22 / КУЛТУРАизползвани в масовите медиуми и социалните мрежи
|
|
culturespace.bg
АНТРЕФИЛЕ ОТ ПРЕВОДАЧА
Ние сме културологичен сайт. Целта ни е да сме истинни и да не подвеждаме читателите си. Сигналите от днешният настръхнал свят обаче искат съсредоточено внимание, предпазливост и способност да се отсява зърното от плявата. Светът не е черно-бял. Крайното поляризиране е антипод на културата. Затова се налага да наблегнем, че Тази статия е превод от руски, но – това е очевидно, но… – не е русофилска. Напротив. Тя поставя глобалния проблем за това как ни промиват мозъците. Бъдете нащрек.
Преди близо 30 години известният интелектуалец Ноам Чомски писа за начините, по които масовите посредници манипулират мненията на хората. Минаха години, появиха се Интернет и социалните мрежи, а сега средствата за масова комуникация ни влияят още по-успешно. И това влияние не винаги е положително.
ОТКЛЮЧВА ВНИМАНИЕ
Разсейването е любимата техника на информаторите. Важна информация се удавя в море от малки парцели. Интернет не реши проблема – постоянно сме разсейвани от забавни снимки и „житейски истории“. Но днес поне имаме избор, достатъчно е правилно да поставим филтри в социалните мрежи. А „незначителните новини“ да посрещаме с хумор.
СЪЗДАВАЙТЕ ПРОБЛЕМ ОТ НИЩО
Един изкуствен или преувеличен проблем понякога предизвиква сериозна реакция от страна на обществото. През 2016 г. в публикация на НАСА бе заявено, че ако астрологията е точна наука, тогава знаците на зодиака ще се изместят. Например, знакът на Дева ще се превърне в знак Лъв. Списание „Cosmopolitan“ представи това като научно откритие и заяви, че 80% от хората ще трябва да сменят зодията си. Статията се разпространи толкова бързо, че НАСА трябваше да я опровергава.
ПОСТЕПЕННА СТРАТЕГИЯ
За да формирате правилното мнение, може да публикувате материали по всяка тема не веднага, а постепенно. Така понякога се създават необходимите образи на човек, явление или продукт. Например в медиите на различни страни активно се популяризират храни или всекидневни стоки на определени марки. Може би най-яркият пример за използването на електронните медиуми за лобиране на интересите на големи концерни е популяризирането на тютюнопушенето в средата на ХХ век.
СТРАТЕГИЯ НА ОТЛАГАНЕТО
За да се повлияе на приемането на непопулярни решения, те може да се представят като „болезнени, но необходими” и да се получи съгласието на гражданите днес за тяхното изпълнение утре. Жертвите в бъдещето се възприемат по-лесно, отколкото в настоящето. Пример за това са резонансните референдуми за независимост от последните години или дългосрочните диктаторски режими в развиващите се страни, основани на пропаганда и авторитаризъм.
„ШУШУ-МУШУ“ С НАСЕЛЕНИЕТО
Рекламата използва език, аргументи, символи и особено интонации, предназначени за деца. Този тон на общуване намалява критичността на възприятието. Когато разговарят с нас, марките често ни говорят на „ти“, използват повелителното настроение и апелират към най-простите чувства и импулси. А Масовите медиуми използват покровителствен тон, защото явно знаят повече от теб и мен.
ПОВЕЧЕ ЕМОЦИИ, ОТКОЛКОТО МИСЛИ
Емоциите и новините вървят ръка за ръка, но не може да се каже, че това е добре. Емоциите пречат на обективното възприемане на фактите и блокират рационалния анализ. Това често води до изкривено възприемане на реалността. До голяма степен поради това терминът „информационна война“ не само не е забравен, но и е широко разпространен. Потребителите от цял свят могат само да умуват как да не се включват в него.
ДЪРЖЕТЕ ХОРАТА НЕВЕЖИ
Едно общество, което не разбира как точно се управлява, е удобно за държавата и комуникационните канали. А неразбирането се крие в липсата на образование. Чомски вярваше, че равнището на наличните знания за елита и за обикновените хора се различава значително. Но времето не стои неподвижно и нашата дигитална ера дава възможност да се реализираш, независимо от произхода. И образователните степени не влияят по никакъв начин на това.
НАСЪРЧАВАНЕ НА МАСИТЕ ДА МИСЛЯТ ПОСРЕДСТВЕНО
Средствата за масова комуникация не се свенят да представят на масите идеята, че е модерно да си глупав, вулгарен и невъзпитан. От тук се появяват предавания, ситкоми и филми от десетки епизоди, хумор от „под кръста“ и жълти таблоиди. Това работи не само за отпускане, но и за отвличане на вниманието на обществото от глобалните проблеми.
УВЕЛИЧАВАНЕ НА ВИНАТА
Хората са карани да повярват, че са виновни за местни и глобални проблеми поради липса на интелект, способности или усилия. Подсилва се идеята, че са отговорни за войните, отприщени от правителствата. През 2014 г. снимка на момче, което лежи между гробовете на родителите си, имаше вирусен ефект. Рамката беше представена като снимка от гореща точка. Но всъщност изображението бе част от фотографски проект, посветен на любовта към близките, и бе заснето в друга страна. Авторът на снимката бе шокиран от това как снимката му беше използвана в Интернет.
ЗНАЕТЕ ПОВЕЧЕ ЗА ХОРАТА, ОТКОЛКОТО ТЕ ЗНАЯТ ЗА СЕБЕ СИ
Масовите медиуми често се опитват да изглежда, че знаят всичко за всекиго, а това понякога надхвърля всякакви граници. През 2005 г. британският таблоид „News of the World“ подслушва от знаменитости, политици и дори членове на британското кралско семейство. Данните, получени по такъв отвратителен начин, бяха използвани за писане на висококотируеми ексклузивни статии. Съдебни дела с участието на известни личности и обикновени граждани доведоха до закриването на изданието и изплащането на големи обезщетения.
Превод от руски: Георги ВЕНИН
|
|