culturespace.bg
Според Библията, след възкресението си Иисус се явява на различни групи последователи. В една история, открита само в Евангелието от Лука, Иисус се явява на двама свои последователи, докато пътуват до град Емаус. Те обсъждат последните тъжни дни след разпването на Учителя. Месията се присъединява към тях по пътя и те го канят да сподели яденето им. Едва когато Иисус разчупва хляба, „очите им се отвориха“… и те го разпознават.
Лука (24:32) казва, че сърцата на двамата ученици „горят“ по време на разговора им с Иисус по пътя към Емаус, особено когато той обяснява Писанията. Тъгата в душите им се превръща в огън. Разказът е част от най-значимото събитие в християнската история, основно вдъхновение за Караваджо и други художници от Ренесанса.
"Вечерята в Емаус"; Микеланджело да Караваджо; 1601 г.
Единственият проблем е, че учените не могат да се споразумеят къде е Емаус. За християните местата, свързани с живота на Иисус, са важни поклоннически дестинации. От древността до съвременния свят религиозните туристи искат да следват стъпките на Иисус. Това е особено вярно за места, свързани с раждането, смъртта и възкресението Му.
През септември миналата година израелски археолози обявяват, че вероятно са открили първите доказателства за местоположението на Емаус – а дори не са го търсили.
През 2017 г. съвместна френско-израелска група археолози започва разкопки на Кириат-Джерим, хълм на няколко километра западно от Йерусалим. Поради близостта си до Йерусалим и разположението си на височина, крепостта е била стратегически важен военен обект. Той по същество контролира достъпа до Йерусалим от брега.
Археолозите, които участват в разкопките, първоначално са се интересували от два въпроса: 1) връзката на обекта със събитията и местата, споменати в еврейската Библия, и 2) историята на обекта по време на въстанието на Макабей през II век пр.Хр. В Библията Кириат-Джерим (още: Кириат Годим – град в Израелската земя, споменат 18 пъти в еврейската Библия – бел.прев.) е най-известен като мястото, на което се предполага, че Ковчегът на завета (кивотът) е бил държан, преди цар Давид да го премести в Йерусалим.
Археолозите откриват масивните стени на елинистическо укрепление на 2200 години, което може би е построено от селевкидския генерал Никанор, когото побеждава Юда Макавей, прочутият еврейски лидер от историята на Ханука. Но откритието може също да помогне да се идентифицира местоположението на библейския град Емаус, където според Евангелието на Лука Исус е направил първото си появяване след възкресението си.
Изглед към хълма Кириат Годим и селото Абу Гош
Допълнителните доказателства са: римски плочки, монети и видът на пироните, използвани в сандалите на римските войници. Те показват, че тези стени са възстановявани някъде през I век. Надписите от Кириат Годим и близкото село Абу Гош разкриват, че градът е бил домакин на част от 10-и римски легион след еврейската война през 66 – 73 г. сл.Хр. Самият факт, че градът е многократно преустрояван, е още едно доказателство за военното и стратегическото значение на обекта.
Името Емаус вероятно е било гръцка версия на еврейската дума „хама“ (горещ извор) и може просто да е имало множество селища със същото име, предполага експертът Корнелия Рьомер.
Традиционно повечето учени отъждествяват Емаус от времето на Исус с онова, което по-късно става византийски град, наречен Емаус Никополис, разположен в долината Аялон, близо до съвременния възел Латрун.
Християнският историк от ІІІ век Евсевий Кесарийски определя Емаус Никополис като Емаус от Евангелието на Лука, обяснява Рьомер. За разлика от случая с Кириат Годим/Абу Гош, споменът за името Емаус е запазен в палестинско село, възникнало там, наречено Имвас. Селото е разрушено от израелските сили след Шестдневната война от 1967 г. и руините от многото фази на обекта вече са част от национален парк.
Емаус Никополис наистина се вписва в описанието, споменато в 1 Макаби (1 Maccabees е книга, написана на иврит от еврейски автор след възстановяването на независимо еврейско царство от династията на Хасмонеите) като местоположение на битката при Емаус, където Юда Макавей (Judas Makkabäus, †160 пр.Хр., е юдейски борец за свобода от II век пр. Хр.) На него е наречено въстанието на Макавеите, в което те смазват силите на Селевкидите няколко години преди фаталната му среща с Бакхидите, отбелязва Рьомер.
Минусът е, че Никополис е на 25 километра от Йерусалим, повече от двойно спрямо разстоянието, дадено от Лука –така че е далеч от перфектното местоположение.
Вторият кандидат, предпочитан от някои учени, е съвременното село Моца, между Кириат Годим и Йерусалим. Идеята идва от факта, че Йосиф в книгата си за еврейската война споменава Емаус, където император Веспасиан разрешава на 800 ветерани от армията си да се установят и установява колония.
Археолозите откриват масивните стени на крепостта в Кириат Годим
Съществуват и древни традиции, които свързват Кириат Годим и Абу Гош с Емаус, посочва Рьомер. Поне някои християни през миналите векове не са съгласни с Евсевий и вярват, че Иисусовото явяване е станало тук, а не в Емаус Никополис. Ето защо кръстоносците, още през XII век, построяват великолепната със своите стенописи църква на Възкресението в Абу Гош.
„Географски смятам, че разстоянието до Йерусалим се вписва добре, така че мисля, че Кириат Годим би могъл да бъде Емаус от Новия Завет“, заключава Рьомер.
Очевидно изследователите не могат да кажат дали там е било чудотворното видение, но библейската археология – според Стария или Новия завет – може да даде известен поглед върху историческия контекст на религиозните текстове и степента на тяхната точност при описване на места, които са свещени за милиони хора по света.
Подбор, превод и редакция:М. ВЕСЕЛИНОВА
|