Древното изкуство води археолозите към открития...
08/19/22 / ИСТОРИЯИ ето - десет, между които едно българско
|
|
3000 годишна татуирана жрица, открита в египетска гробница
culturespace.bg
Днес много култури, градове и хора от миналото са напълно забравени. Затова изследователите често се обръщат към изкуството и надписите, за да научат повече за живота в древността.
Някои необичайни находки може да променят „фактите“ и дори да хвърлят светлина върху трудни въпроси. Най-забележителните открития често са случайни и тогава учените с изумление намират мистериозни рисунки, но и цели изгубени цивилизации.
1. СТЕНОПИСИ В ОСМОЪГЪЛНА ГРОБНИЦА
През 2012 г. китайски археолози направиха откритие, което едва наскоро стана известно на останалата част от научната общност. Това е осмоъгълна гробница, покрита с пирамидален покрив. Сградата е построена в Янгкуан преди 700 години, а седем от стените ѝ са били украсени със стенописи. Един от тях изобразява съпруг и съпруга, изгубените собственици на гроба. Други две сцени изобразяват истории на ужасите, когато бедните семейства са изправени пред болезнения избор да убият някого, за да гарантират оцеляването на останалите. Всеки път акцентът е върху възрастните членове на семейството. В една история, в която родителите решават да спасят една баба, като погребват малкия си син жив, те са възнаградени, като намират съкровище, докато изкопават дупка за сина си. В крайна сметка никой не трябва да бъде жертван.
Във втория случай дядото е спасен от жестока смърт, защото малкият син вкъщи го заплашва, че ще направи същото с баща си, когато остарее (бащата щял да умори стареца от глад). Историите изглеждат зловещи, но те демонстрират една от ценностите на древните китайци в живота – защитата на възрастните хора.
2. НОВИТЕ ЧЕРТИ НА НАСКА
Повече от 50 нови изображения бяха открити наскоро в пустинята Наска в Перу. Обширният район е известен с древни рисунки, които може да се видят само от въздуха. Някои от тях са безпогрешно разпознаваеми като птици и други животни, докато други изглеждат като геометрични шарки. Повечето от тях са създадени от културата Наска (200 – 700 г. сл.Хр.). Някои обаче са направени от по-ранни култури, наречени Паракас и Топара (500 г. пр.Хр. – 200 г. сл.Хр.). Смята се, че новооткритите изображения са създадени или от Паракас, или от Топара чрез премахване на горния слой на почвата и полагане на линии от по-светла пръст отдолу. Този метод по-късно е възприет от културата Наска.
Повечето от новите изображения са фигури на воини, това кара много учени да смятат, че са направени от представители на Паракас, тъй като тази култура често създава човешки фигури. Откакто първите изображения смаяха света преди няколко десетилетия, изследователите непрекъснато изучават местната пустиня. Това прави откриването на 50 нови геоглифа още по-удивително. Може би те ще помогнат да се разбере по-добре защо три различни култури са създавали геоглифи на платото Наска в продължение на повече от хиляда години.
3. ПЪРВИЯТ ИИСУС В „ТРАПЕЗИЦА“
„Трапезица“ в България някога е била древна крепост и столица на Второто българско царство. Когато през 2018 г. там бе открита средновековна църква, тя изглеждаше незабележителна, тъй като преди това на това място са откривани десетки други църкви. Тази сграда от XIII век обаче беше уникална. За изненада на археолозите, в 20-те църкви, открити преди това в този район, не е имало изображения на Иисус или други човешки фигури. В новата църква на „Трапезица“ са открити зашеметяващи фрески, сред които образи на трима души с ореоли, единият от които е Иисус.
Друга уникална особеност е, че църквата е била „прикрепена“ към вътрешната стена на крепостта. Остава загадка защо Иисус е изобразен само в тази сграда. Църквата е била малка по днешните стандарти, с размери 4х10 м. Археолозите смятат, че тук е била работническа енория, която не е била използвана от елита на крепостното общество.
4. РЕТРО ГРОБ
През 2018 г. археолозите откриха гробница, разположена в град Кума, най-старият древногръцки град в западния свят. 2200-годишната гробница е била ограбена отдавна, но крадците са оставили след себе си странна фреска. Фреската, която заема няколко стени, изобразява хора по време на банкет, заобиколени от слуги. Особено необичайно за тази картина е, че тя не прилича на други фрески, открити в гробници в района. Той е многоцветен, докато други се правят само в бяло или червено. Освен това стенописът е странно датиран – по времето, когато е рисуван, стилът на изкуството е демоде повече от век. Археолозите нямат представа защо богатите собственици са избрали ретро стил, а не нещо по-модерно.
5. ПОСЛЕДИЦИ ОТ РИМСКАТА ГРАМОТНОСТ
Римляните не успяват да нападнат Шотландия и една от причините за това са пиктите. Тези свирепи местни племена успяват да устоят на римската армия всеки път, когато войниците се опитват да превземат Шотландия. Малко се знае за пиктите днес, но те са били известни със своите сложни рисунки по тялото, както и със символите, които са издълбавали върху повърхности като камък и кост. Изследователите като цяло са единодушни, че това е някакъв вид писмен език, но нямат представа откъде произлиза. Много учени смятат, че се е развил много преди римляните да напуснат Великобритания. Но нови доказателства сочат, че тъкмо нашествениците са накарали пиктите да започнат да пишат.
Скорошни разкопки показват, че местните жители са развили своя писмен език преди около 1700 години, вероятно поради досега с римската писменост. Пиктите никога не са използвали латински и поради тази причина техните писания все още не могат да бъдат дешифрирани. Рим не успя да завладее и Ирландия, Германия и Скандинавия. Интересното е, че приблизително по същото време, когато се появяват пиктските символи, се появяват и други писмени системи, вероятно също в отговор на сблъсък с римската грамотност. Руните се появяват в Скандинавия и Германия, а писането на Огам се появява в Ирландия.
6. САМОЛИЧНОСТТА НА ТАТУИРАНАТА ЖЕНА
Мумифициран торс на жена бе намерен в египетска гробница в Луксор през 2014 г. В търсене на самоличността ѝ изследователите насочиха вниманието си към едно удивително произведение на изкуството – нейната кожа. Шията, раменете, ръцете и гърба на жената бяха украсени с повече от 30 сложни и уникални татуировки. Това предизвика сензация, когато тя беше открита, тъй като противоречи на старите представи в египтологията относно женските религиозни фигури. Някои вярват, че на жените е било забранено да заемат ръководни позиции, но находката показа обратното. 3000-годишни татуировки са символи, свързани с магия и изцеление.
Те са разположени така, че да се виждат независимо от коя страна гледате жената. Нейният бодиарт също е ранна версия на египетските свещени татуировки и подкрепя друга теория: че женското тяло е използвано като божествен или магически обект по време на ритуали. През 2018 г. бе потвърдено, че младата жена наистина е високо уважавана религиозна фигура.
7. МЕХУРЧЕТА С РЕЧ
Необичайна гробница бе открита в йорданския град Бейт Рас през 2016 г. В гробницата, построена от римляните, е имало две камери с площ от около 52 кв.м. На тавана на една от килиите са открити добре запазени изображения на почти 260 души. Основната тема е почистването на древния град Капитолия, като почистването е извършено както от хора, така и от няколко богове. Много подробности помагат за се разбере живота в Капитолия преди хилядолетия. На фреската има и неочаквана характеристика, която смайва археолозите.
Има около 60 „говорни балончета“ като в съвременните комикси. Те описват действията на строители, земеделци и дори труп, който казва: „Горко ми! Аз съм мъртъв!“. Друга необичайна характеристика е езикът. „Облаците“ съдържат арамейски текст, написан на гръцки. Арамейският език е плозван много оскъдно за описания през този период.
8. КОГА ТОЧНО Е РАЗРУШЕН ПОМПЕЙ
Днес, благодарение на иновативни методи на изследване, учените успяват да направят много нови открития в Помпей. Но въпреки че древният град ужасява и изненадва изследователите повече от десетилетие, едно нещо остава загадка – денят, в който е изпепелен Помпей. Римският град е бил разрушен след изригването на вулкана Везувий през 79 г. сл.Хр., като досега се смяташе, че това е станало на 24 август. Тази дата е установена след разглеждане на археологически доказателства и древни исторически записи. Но през 2018 г. се случи неочакваното, когато археолозите откриха надпис върху къща в Помпей.
Работник издълбал нещо като „16-и ден преди ноемврийските календи“, или просто „17 октомври“. Исторически погледнато, никой не би трябвало да е жив до този момент, камо ли да ремонтира къща. Това ясно доказва, че градът и неговият съсед Херкулан са унищожени почти месец по-късно, отколкото се смяташе досега. Всъщност кога се е случило това, засега си остава известно.
9. БОЯДИСАНА ЛАРАРИЯ
През 2018 г. едно от най-интересните открития в Помпей бе изрисувано домашно светилище. Някога във всяка древноримска къща е имало място за поклонение на домашни богове, което се е наричало „ларария“. Но светилището в една от разрушените къщи на града е просто зашеметяващо. Размерите му са 4,9х3,7 м, като в него има също олтар, басейн и дори градина. Местните стенописи са наистина луксозни – в тях изненадващо добре са запазени ярки цветя, римски богове, бойни животни и змии. На една от фреските е изобразен паун, който „разглежда“ истинска градина вътре в храма. Олтарът е бил украсен със символи на плодородието, като върху него са открити изгорени останки от продукти, символизиращи плодородието – смокини, ядки и яйца.
10. ИЗГУБЕНАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ
В западния индийски щат Махаращра жителите на пет села винаги са знаели за мистериозните рисунки, открити в този район. Древните пиктограми скоро привлякоха вниманието на археолозите. Заинтригувани учени претърсиха и други села. Резултатите са умопомрачителни: хиляди праисторически изображения. Прикрити от почвата, повечето от тях остават незабелязани в продължение на хилядолетия. Най-често са изобразявани птици, животни, хора, морски обитатели и интригуващи геометрични модели. Пиктограмите са последните останки от изгубена цивилизация, за която никой не е знаел.
Превод: Г. ВЕНИН
|
|