Тревожното писмо на Пилат Понтийски за смъртта на Иисус
04/18/25 / МИСТИКАТова, което той признава на смъртния си одър, ще пренапише всичко, което знаете за християнството
|
|
culturespace.bg
Изумително разкритие се появи от древни записи: документ, приписван на Понтий Пилат, римският служител, който е разрешил екзекуцията на Иисус, според научния доклад описва спорни прозрения за последните му дни.
Скрито в продължение на векове, това писмо може да предизвика традиционните религиозни разкази, разкривайки неизвестна досега динамика между Пилат и Иисус. Твърди се, че писмото разкрива политически маневри, лични конфликти и решения, свързани с разпъването на кръста, потенциално променяйки възприятията за събитие, което е крайъгълен камък в историята.
Ролята на Пилат като управител на Юдея (26–37 г. сл.Хр.) е преразгледана в писмото, то подчертава сблъсъците между римското управление и еврейските лидери. Докато библейските разкази го описват като колеблив да осъди Иисус, етиопските и коптските текстове предполагат някаква почит към Пилат.
Новоразкритата кореспонденция усложнява този образ, изобразявайки го като дълбоко обезпокоен от присъствието на Иисус. Съобщава се, че Пилат е изпитал необяснимо желание да защити Иисус, въпреки нарастващия натиск – вътрешно напрежение, което липсва в традиционните записи.
Текстът разказва как еврейските власти, водени от първосвещеника Каиафа, довеждат Иисус при Пилат след несправедлив религиозен процес. Обвиненията в богохулство и разрушаване на храмове са централни, но Пилат твърди, че ги е отхвърлил като неоснователни според римския закон.
Той припознава обвиненията като опити да бъде заглушен Исус, чиито критики на религиозното лицемерие и достигане до маргинализирани групи (като бирници) разгневяват елитите. Въпреки че не намира правни основания за екзекуцията, Пилат се сблъсква с ескалиращи искания за смъртта на Иисус.

В писмото се появява по-малко известен политически съюз: тактическото сътрудничество на Пилат с Ирод Антипа, владетелят на Галилея. След като открива галилейския произход на Иисус, Пилат го изпраща при Ирод, който търси забавление от „чудотвореца“. Отказът на Иисус да изпълнява или да говори провокира Ирод, което води до подигравки и връщането му при Пилат. Съобщава се, че този обмен укрепва крехкото партньорство на Ирод и Пилат, като същевременно задълбочава негодуванието на Ирод към Иисус.
Разказът на Пилат преразглежда пасхалния обичай за помилване на затворник. Предлагайки да освободи или Варава (бунтовник и насилник), или Иисус, той очаква обществена подкрепа за Иисус. Вместо това тълпите — подтиквани от религиозните водачи — избират Варава. След пророчески сън съпругата на Пилат го е предупредила да не наранява Иисус, но страхувайки се от бунтове, той отстъпва. Символичният акт на измиване на ръцете му, описан като стратегически жест, има за цел публично да го дистанцира от вината, като същевременно признае косвената си отговорност.
След това се разглеждат спорните съботни изцеления. Писмото потвърждава действията на Иисус за лечение на болести в светите дни, които еврейските лидери осъждат като нарушения. Пилат тълкува това не като предизвикателство, а като умишлено предизвикателство към твърдите традиции.
Изявлението на Иисус, че „съботата съществува за хората, а не хората за съботата“ е оформено като молба за приоритизиране на човешкото благополучие пред догмата – позиция, която подкопава контрола на религиозните власти.
Асоциациите на Иисус с маргинализирани фигури са описани подробно като ключови провокации. Споделянето на храна с бирници и грешници, като Матей, противоречи на социалните норми. В писмото се отбелязва, че докато религиозните лидери отхвърлят такива групи, Иисус открито ги ангажира, обявявайки своята мисия да помага на „изгубените“.
Един епизод подчертава неговата намеса в опита на тълпа да убие с камъни прелюбодейка, предизвиквайки обвинителите да се замислят върху собствените си недостатъци – момент, който според сведенията е разстроил възгледа на Пилат за римското правосъдие.
Най-поразителното е, че текстът предполага, че Пилат е усетил по-голяма цел зад смъртта на Иисус. Въпреки че еврейските лидери обвиняват Иисус, че метафорично заплашва унищожаването на храма, Пилат твърди, че разбира това като препратка към възкресението.
Той признава, че не вижда земна заплаха от „царството, което не е от този свят“ на Иисус, но дава приоритет на политическата стабилност пред истината. Решението му да екзекутира Иисус е формулирано като прагматичен избор, който по-късно го измъчва.
Дебатите относно легитимността на писмото са неизбежни. Ако е автентично, то усложнява наследството на Пилат, представяйки го не като злодей, а служител в конфликт, хванат в капан между дълг и съвест.
То също така описва Иисус като реформатор, използващ съпричастност, за да предизвика структурите на властта. Учените може да намерят съгласуването на текста с неосновните традиции – които изобразяват Пилат като разкаяна фигура – за особено завладяващо.
Може ли този документ да предефинира произхода на християнството или е фалшификат? След 2000 години предполагаемият разказ на Пилат налага преразглеждане на най-внимателно разглеждания процес в историята.
Какви последици може да има това за вярата и за историческата наука? Откритието изисква строг анализ – и подканва към размисъл как силата, страхът и убеждението оформят ключовите моменти на човечеството.
Превод от английски: Георги ВЕНИН
|
|